Asal Usul Sukan Drift

  

                         Just a AE86 drifting by : granturismo


                Sukan drift merupakan sukan bermotor yang mana pemandunya melakukan over steering secara sengaja, ianya menyebabkan hilangnya cengkaman pada tayar belakang ketika mengambil selekoh sambil mengekalkan kawalan tanpa mengurangkan kelajuan . Sesebuah kereta dilabel driuft apabila gelinciran tayar belakang lagi besar dari tayar depan.


Kenderaan kenderaan belakang sering dipilih atas sebab tujahan pacuan di belakang kenderaan yang membolehkan kereta menggelongsor dengan mudah di samping kawalan stereng yang lebih sempurna tanpa gangguan aeromekanikal. Kebanyakan kereta pacuan belakang mempunya kelebihan dalam sukan ini.

                             Mechanical Engineering: Advantages & Disadvantages of Rear Wheel Drive


Antara kereta yang sering dipilih untuk melakukan drift;

1. Toyota Corolla AE86

Toyota Sprinter Trueno (AE86)



2. Nissan Silvia S15

TOPRANK TRADING | News & Topics



3. Nissan Fairlady 350z

2005 Nissan Fairlady Z (Z33) - Pikachu Z


Sukan ini telah bermula di Jepun pada awal 80 an,tapi ketika waktu itu ianya hanya dianggap acara suka-suka atau rekreasi sahaja.Tapi sekarang sukan semakin berkembang dan kerap diadakan di seluruh dunia.Di Jepun,sukan ini disokong dengan cukup agresif baik dari sudut penajaan syarikat-syarikat swasta,mahupun pihak kerajaan dalam memastikan Jepun terus dikenali di mata dunia.

Di negara kita,sukan ini telah mendapat sambutan yang sangat menggalakkan.Kewujudan pihak-pihak penganjur yang menaja telah membuat acara ini menjadi kenyataan dan terus berkembang.Walaupun masih baru,namun sudah ramai di kalangan peminat sukan ini,yang sangat berbakat.Tidak mustahil,suatu hari nanti lahirnya ramai pelumba berbakat mewakili negara dalam sukan ini.


Comments

Popular Posts