Tempat menarik di Dubai

 

Burj Khalifa

Jika anda sampai ke Dubai, Burj Khalifa adalah tempat menarik pertama yang wajib anda pergi. Ini adalah bangunann ikonik yang menjadi simbol kemegahan Dubai. Dengan bayaran masuk sebanyak 505 AED seorang, anda akan dibenarkan masuk ke dalam bangunan tertinggi di dunia yang berketinggian 829.8 meter dengan jumlah total 124 tingkat keseluruhannya.

Jangan lepaskan peluang untuk naik ke dek pemerhatian yang berada di tingkat paling atas. Dari dek pemerhatian, anda akan dapat melihat seluruh Bandar Dubai dari sudut pandangan 360 darjah. Nak lagi cantik? Kami cadangkan anda datang semasa matahari sedang terbenam dan tunggu sehingga malam untuk melihat Bandar Dubai yang bermandikan lampu. Pastinya satu pengalaman yang takkan dapat anda lupakan sampai bila-bila.

Muzium Dubai

Muzium yang hebat di Dubai terletak di Al-Fahidi Fort, dibina pada tahun 1787 untuk mempertahankan Dubai Creek. Dinding kubu dibina daripada blok karang tradisional dan dipenuhi dengan kapur. Lantai atas disokong oleh tiang-tiang kayu, dan silingnya dibina dari kelapa sawit, lumpur, dan plaster. Dalam sejarahnya, benteng itu telah berkhidmat sebagai kediaman untuk keluarga berkuasa, kerusi kerajaan, garnisun, dan penjara. Dipulihkan pada tahun 1971 (dan sekali lagi pada tahun 1995), kini muzium utama di dunia. Pintu masuk itu mempunyai pameran menarik peta-peta lama di Emirates dan Dubai, yang memperlihatkan pengembangan besar-besaran yang melanda rantau ini selepas ledakan minyak.

The halaman adalah rumah kepada beberapa bot tradisional dan rumah sawit dengan menara angin Emirati. The dewan kanan ciri senjata, dan dewan kiri mempamerkan alat muzik Emirati. Di bawah lantai bawah adalah dewan paparan dengan pameran dan diorama yang meliputi pelbagai aspek kehidupan tradisional Emirati (termasuk memancing mutiara dan kehidupan padang pasir Badui) serta artifak dari kuburan 3,000 hingga 4,000 tahun di Al Qusais tapak arkeologi.

Bastakia (Old Dubai)

Quarter Bastakia (kadang-kadang juga dikenali sebagai kejiranan Al-Fahidi) dibina pada akhir abad ke-19 untuk menjadi rumah peniaga-peniaga Persia yang kaya terutama dalam mutiara dan tekstil, dan terpikat ke Dubai kerana perdagangan bebas cukai dan akses ke Dubai Creek. Bastakia menduduki bahagian timur Bur Dubai di sepanjang sungai, dan bangunan karang dan batu kapur di sini, banyak dengan tembok yang dihiasi dengan menara angin, telah dipelihara dengan cemerlang. Menara angin menyediakan rumah di sini dengan bentuk awal penghawa dingin - angin yang terperangkap di menara itu disalurkan ke dalam rumah. Peniaga-peniaga Parsi mungkin memindahkan unsur seni bina ini (biasa di rumah pesisir Iran) dari negara asal mereka ke Teluk.

Dilengkapi dengan seni bina Arab yang berbeza, lorong-lorong yang sempit sangat menggembirakan zaman dahulu, dan jauh lebih perlahan, dalam sejarah Dubai. Di dalam daerah, anda akan dapati Galeri Majlis, dengan koleksi seramik dan perabot tradisional Arab (ditempatkan di menara angin) dan Galeri XVA, dengan koleksi seni kontemporari (terletak di salah satu bangunan bersejarah).

Sheikh Saeed Al-Maktoum House

Sheikh Saeed Al Maktoum adalah Penguasa Dubai dari 1921 hingga 1958 dan datuk kepada pemerintah semasa. Kediaman bekas beliau telah dibina semula dan dipulihkan sebagai a muzium itu contoh baik seni bina Arab.Rumah asal itu dibina pada tahun 1896 oleh bapa Sheikh Saeed, jadi dia dapat melihat aktiviti perkapalan dari balkoni. Ia telah dirobohkan, tetapi rumah semasa dibina semula di sebelah tapak asal, kekal sejajar dengan model asal dengan memasukkan pintu kayu jati yang diukir, skrin kekisi kayu di seluruh tingkap, dan skrin pengudaraan gipsum dengan reka bentuk bunga dan geometri. Tiga puluh bilik dibina di sekitar halaman tengah dengan butiran menara angin di atas.

Di dalamnya adalah pameran Foto dan Dokumen Sejarah Muzium Dubai, dengan banyak gambar lama yang indah di Dubai dari tempoh antara 1948 dan 1953. Sayap marin muzium ini mempunyai gambar memancing, pearling, dan pembinaan bot. Sepanjang bangunan terdapat banyak surat, peta, syiling, dan setem yang menunjukkan perkembangan Emirat. Berdekatan adalah Sheikh Obaid bin Thani House, dipulihkan dengan paparan dalaman tradisional.

Comments

Popular Posts