Tempat menarik di Sabah

 Ini adalah antara tempat tempat yang menarik di Sabah negeri di bawah bayu


Taman Laut Tunku Abdul Rahman

Jutaan tahun yang lalu, terjadinya satu fenomena alam di mana ais mencair sehingga mengubah paras laut dan memberi kesan kepada kawasan daratan untuk terbahagi kepada beberapa buah pulau yang terasing. Inilah yang terjadi kepada lima buah pulau iaitu Pulau Gaya, Pulau Sapi, Pulau Manukan, Pulau Mamutik dan Pulau Sulug.

Kesemua gugusan pulau inilah yang membentuk Taman Laut Tunku Abdul Rahman. Daripada kesemua pulau ini, hanya empat buah pulau yang menjadi hotspot dalam kalangan para pelancong iaitu Pulau Gaya, Sapi, Manukan dan Mamutik.

Bagaimana untuk menikmati percutian di taman laut ni? Anda boleh berisland hopping, bersnorkeling, sea walking, menyelam skuba, parasailing atau sekadar berkelah. Cukup banyak cara untuk bersatu dengan keindahan yang ditawarkannya.

Untuk menuju ke pulau-pulau ini, anda boleh mendapatkan bot dari Jesselton Point yang terletak di bandar Kota Kinabalu. Sebelum ke sini, jangan lupa untuk membawa bekalan makanan dan minuman yang secukupnya kerana makanan yang dijual di pulau agak mahal.


Gunung Kinabalu

Tarikan yang satu ini tidak asing lagi, Gunung Kinabalu yang merupakan puncak tertinggi di Malaysia. Disebabkan statusnya, Gunung Kinabalu menjadi dambaan ramai kaki hiker yang ingin mencuba sesuatu yang ekstrem.

Bukan mudah untuk menuju ke puncaknya kerana ramai yang mencuba berpotensi untuk mengalami masalah seperti mabuk bukit, kekejangan dan lain-lain lagi yang disebabkan oleh altitud tinggi dan tahap kecuramannya.

Pulau Mantanani

Tarikan yang terletak di bahagian pantai barat Sabah, Pulau Mantanani sebenarnya terbahagi kepada dua bahagian iaitu Mantanani Besar dan Mantanani Kecil.

Pada suatu ketika dulu, di sekitar pulau ini cukup mudah untuk anda terserempak dengan ikan lumba-lumba atau dugong. Daratannya pula sering menjadi tempat persinggahan penyu untuk bertelur. Namun, pemandangan ini kian berkurang, tapi siapa tahu, mungkin anda bernasib baik?

Kalau tidak berpeluang untuk menyaksikan semua ini, anda masih dapat menikmati keindahan sebuah fenomena laut yang sangat menarik iaitu bioluminescence di mana hamparan cahaya biru di sekitar lautan yang disebabkan oleh mikroorganisma marin yang wujud dapat dilihat pada waktu malam.

Untuk menuju ke sini, anda boleh mendapatkan perkhidmatan bot yang ditawarkan penduduk kampung di Rampayan, Kota Belud, perjalanan untuk ke pulau dengan bot mengambil masa sekitar 45 minit ke 1 jam, bergantung kepada keadaan ombak. Untuk ke Kota Belud dari Kota Kinabalu pula mengambil masa dalam sekitar satu setengah ke dua jam.

Lok Kawi Wildlife Park

Lok Kawi Wildlife Park terbahagi kepada dua bahagian iaitu bahagian zoologi dan botani.

Sepanjang perjalanan melihat haiwan-haiwan eksotik yang ada, anda dilindungi daripada sinaran matahari terik oleh dedaun pokok hutan hujan.

Antara haiwan yang dapat dilihat adalah orang utan, monyet belanda, harimau, gajah dan banyak lagi. Di zon botaninya, anda boleh melalui laluan berkepanjangan sekitar 1.4 km yang disediakan untuk melihat kepelbagaian flora yang ada di dalam rimba.

Selain ini semua, Lok Kawi Wildlife Park turut menempatkan sebuah ampitheater untuk pertunjukan haiwan. Begitu banyak sekali tarikan untuk dilihat sehinggakan kebiasaannya pengunjung akan mengambil masa dalam sekitar 2 jam untuk selesai melihat segalanya.

Tertarik untuk datang ke sini? Waktu yang terbaik adalah seawal pagi yang mungkin ketika haiwan lebih aktif.

Comments

Popular Posts