Penyangkut Baju atau Hanger.

               Penyangkut baju merupakan keperluan penting dalam hidup kita. Tanpa alat ini. Sukar untuk menyusun pakaian dan memastikan ia kemas dan rapi.

                Apakah sejarah di sebalik alatan ini?


                                Kopi Ais Satu!!!: Jenis-Jenis Penyangkut Baju (Hangers)

    Penyangkut baju pada asalnya direka khas untuk membolehkan orang ramai akses cepat ke pakaian mereka serta menjaga kekemasan kawasan di rumah mereka. Ia juga digunakan untuk menjaga pakaian kering atau tanpa kedut.


Terdapat tiga jenis penggantung pakaian asas,


                         Kenali 5 Bentuk Gantungan Baju Sesuai Fungsinya - Fashion & Beauty ...

           Yang pertama adalah penyangkut dawai, yang mempunya dawai mudah ditempa dalam bentuk segitiga yang berlapis yang terus menjadi cangkuk diatas.


                          Mengenal 6 Jenis Gantungan Pakaian & Manfaatnya

         Yang kedua ialah penyangkut kayu yang terdiri daripada sekeping kayu yang rata dipotong menjadi bentuk boomerang seperti dengan tepi yang diikat ke bawah untuk mengelakkan kerosakan pada pakaian dan cangkuknya biasanya logam menonjol dari titik.

Sesetengah penyangkuk kayu mempunyai bar bulat dari hujung ke hujung , mem bentuk segitiga yang rata. Bar ini direka untuk menggantung seluar.


                      Metallogy New Household High Quality Clothes Hanger(5Pcs/6 Pcs ...

    Presiden US Thomas Jefferson diketahui mepunyai alat untuk menggantung pakaian di dalam almarinya  do Monticello. Walau bagaimanapun, penyangkut berbentuk bahu telah diilhamkan oleh cangkuk kot yang telah dicipta pada tahun 1869.


Pada tahun 1932, Schuyler C. Hulett mematenkan reka bentuk yang lebih baik , yang menggunakan tiub kadbod yang dipasang pada bahagian atas dan bawah dawai untuk mengelakkan kedut dan pada tahun 1935 Elmer D. Rogers menambah tiub bar dibawh yang masih digunakan sehingga kini.

Comments

Popular Posts