Institut Penyelidikan Perubatan ( IMR ) Malaysia

         Ketika Pandemik ini berlangsung. Tahukah kalian siapakah yang berada di Barisan Hadapan sekain Doktor dan Para Jururawat. Ini serba sedikit sejarah mereka.

institut penyelidikan perubatan: Berita Terkini, Foto, Video ...
 Institut Penyelididkan Perubatan ( IMR )                                   


Institut Penyelidikan Perubatan ( Institut for Medical Research ) merupakan organisasi penyelidikan biomedikal tertua di Malaysia dengan mempunyai pelbagai peralatan teknologi yang terkini. Ditubuhkan oleh British pada tahun 1990 sebagai institut patologi di Kuala Lumpur.
  
        Tujuan penubuhan institusi ini adalah untuk memperbaiki taraf kesihatan penduduk tempatan dan untuk meneroka bidang perubatan tropika yang luas dan masih tidak diketahui.

                        Covid-19: Malaysia's pandemic action plan activated for the ...
                     
             IMR telah menyumbang kepada pengetahuan, pemahaman, rawatan dan kawalan berberapa penyakit tropika utama di negara ini dan rantau asia tenggara termasuk penyakit beri-beri, malaria, taun, kepialau, cacar , kusta, batuk kering filariasis, denggi , gosok tifus dan kekurangan nutrien.



           Hari ini fungsi utama IMR adalah penyelidikan, perkhidmatan, diagnostik khusus, latihan dan perundangan teknikal. Fungsi-fungsi dan tanggungjawab IMR dipikul melalui sembilan pusat dibawahnya.


                       The Early Malay Doctors: Institute for Medical Research

        Dahulunya terletak di Jalan Pahang, Kuala Lumpur bersebelahan HUKL. Bermula Januari 2019 bahagian penyelidikan kecuali Bahagian Diagnostik Khas telah dipindahkan ke tempat baharu Institut Kesihatan Negara (NIH Malaysia) di bawah seliaan KKM di Setia Alam, Selangor.


       IMR bermula dengan satu cadangan pada tahun 1900 dari Sir Frank Swettenham , Resuden Jeneral Negeri-Negeri Melayu Bersekutu, untuk menubuhkan sebuah institusi patologi di Tanah Melayu untuk menjalankan penyelidikan saintifik yang terhadap penyakit beri beri dan Malaria.


                                        Frank Swettenham - Wikipedia

Kuala Lumpur dijadikan tempat institusi ini kerana kedudukan yang strategik dan negara ini dilanda bukan sahaja penyakit tropika malah penyakit-penyakit yang lain.

Comments

Popular Posts